Psychologii rozwoju,  TEORIA,  Uncategorized,  Wychowania,  Zabawy

Jak przedłużyć zabawę dziecka?

Poniżej kilka rad jak przedłużyć zabawę dziecka (taką bez udziału rodzica). Nawet jakby te rady miały przedłużyć ją tylko kilka o kilka minut-w życiu rodzica kilka minut może być bezcenne 😉

  1. za dużo rozpraszaczy– za dużo zabawek, kolorów, włączony telewizor, rozmowy telefoniczne w tle, mocne zapachy mogą osłabiać zdolność skupienia na zabawie
  2. nie wszystko na raz– dla młodszych dzieci: jeśli widzimy, że dzieciątko przestaje się interesować jakąś rzeczą to pokażmy mu inne zastosowanie przedmiotu, którym się bawi (np. piłką zamiast tylko odbijać czy turlać można zacząć kręcić lub chować ją do pudełka); da starszych dzieci: pomocne są pytania- zadania, dla przykładu jeśli dziecko gotuje dla nas zupę z klocków, gdy już ją ugotuje i nas poczęstuje to my prosimy o kolejne danie (np. czy mogłabym zjeść frytki?)
  3. mniej komentarzy- my dorośli mamy niestety często (ale nie zawsze!) taką niefortunną pokusę komentowania tego, co dziecko robi; nierzadko wygląda to tak, że maluch jest zajęty jakąś zabawą, a my w tle komentujemy to co on robi, albo rzucamy w eter: jak pięknie budujesz, cudownie; niepotrzebnie- póki maluch nam nie sygnalizuje potrzeby zakomunikowania nam czegoś- wykorzystajmy tą ciszę, choćby miała trwać tylko 15 sekund 😉
  4. oczekiwania– dzieci rodzą się z różnymi osobowościami, warto o tym pamiętać. Są dzieci z osobowością bardzo towarzyską, które bardzo potrzebują towarzystwa innych ludzi, wielu bodźców, wrażeń, a są też takie, które od początku wolą spokojny rytm dnia i dłużej skupiają uwagę na jednej rzeczy
  5. pora dnia– o wiele łatwiej bawić się dłużej podczas poranka (więcej sił i chęci) niż w południe czy poobiedzie
  6. piramida Maslowa– potrzeby wyższe jak zabawa mogą być realizowane po zaspokojeniu potrzeb niższych; w skrócie nie ma co liczyć, że głodne, spragnione, “niewybiegane” (niezaspokojona potrzeba ruchu) dzieciątko będzie dłużej skoncentrowane na zabawie
  7. zabawy, zabawki, aktywności dostosowane do wieku dziecka- zabawa się rozwija. 4 latek bawi się zupełnie inaczej tą samą rzeczą niż niemowę; innych aktywności zabawowych potrzebuje 7 latek niż 2 latek. Tutaj kłania się psychologia rozwojowa, która wiele wyjaśnia w tym zakresie, ale też pomocne jest doświadczenie- często rodzice, którzy mają jedno dziecko są nieświadomi istoty tych różnic, a wielodzietni widzą je już dokładnie; debiutujący rodzice mogą znaleźć kilka podpowiedzi tutaj: http://ozabawie.pl/jak-sie-bawi-roczniak/ http://ozabawie.pl/jak-wspierac-rozwoj-rysowania-u-dzieci/ http://ozabawie.pl/fakty-zabawa-niemowlaka/
  8. towarzystwo– obecność innego dorosłego lub innego dziecka zawsze jest dobrym pomysłem; warto włożyć trochę wysiłku, by zorganizować towarzystwo znajomych i rodziny dla swojego malucha, dzieci są bardzo relacyjne.

Jak zwykle, powodzenia! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *